Blog 3: Spierpijn

Iedereen kent het wel, die vervelende pijn na de dag dat je een flinke training gehad hebt. Spontaan voel je spieren waarvan je het bestaan niet af wist, maar ook de meest normale bewegingen doen pijn. Spieren zorgen ervoor dat je kan lopen, fietsen, voetballen… kortom bewegen. Spieren zitten vast aan de botten en door ze aan te spannen kun je een beweging maken. Hoe kan het nu dat deze spieren zo pijnlijk kunnen zijn na een zware training?

Wat is spierpijn?
Spieren gebruik je de hele dag door, het is automatisme. Wanneer je gaat trainen gebruik je diverse spiergroepen meerdere keren en op een andere manier dan in het dagelijks leven. Voetballers gebruiken bijvoorbeeld veel de bovenbeenspieren en kuiten bij het trekken van een sprintje. Wanneer je dit veel of zwaar doet zal er ‘verzuring’ optreden in de spieren die je op dat moment het meest gebruikt. Verzuring treedt op wanneer onvoldoende zuurstof naar de spieren gevoerd kan worden, wat nodig is om de spier zijn werk te laten doen. Hierdoor ontstaat een afvalstof dat melkzuur genoemd wordt. Deze stof wordt gebruikt als brandstof voor de spieren maar hoopt zich ook op naarmate de inspanning volgt, tot dat je de oefening niet meer kunt uitvoeren door deze ophoping. Het is de taak van het lichaam om deze afvalstoffen af te voeren, wat redelijk snel kan gaan wanneer je stopt met de oefeningen.

De daadwerkelijke spierpijn volgt pas 24 tot 48 uur na de training. De spieren zijn stijf en iedere beweging met die spier is pijnlijk. Door de zware training zijn er kleine beschadigingen in de spieren ontstaan die hersteld moeten worden. Door middel van een ontstekingsproces worden deze kleine scheurtjes gemaakt. De beschadigingen in de spieren zorgen ervoor dat de belastbaarheid van je lichaam twee dagen erna wat minder goed is. Het herstel van deze beschadigingen zal er uiteindelijk voor zorgen dat je er beter uitkomt en sterker bent dan voor de training.

Wat te doen met de spierpijn?
Het kan een optie zijn om niet meer te sporten, maar dat lijkt me geen goed idee. De Nederlandse norm voor gezond bewegen luidt; minimaal 30 minuten per dag bewegen (6x per week) om een gezond lichaam te bewerkstelligen. Belangrijk is de bloedsomloop op gang te brengen om de laatste afvalstoffen te verwerken en de scheurtjes te repareren. Wanneer er sprake is van lichte spierpijn kun je een lichte inspanning verrichten. Denk hierbij aan fietsen zonder (veel) weerstand. Een massage kan ook helpen om de overgebleven afvalstoffen af te voeren en daarbij ook de doorbloeding te verbeteren. Het kan ook voorkomen dat hevige spierpijn je niet eens op een fiets krijgt. Dan is het verstandig het herstelproces zijn gang te laten gaan. Een warme douche kan eventueel helpen om de verhoogde spierspanning te doen afnemen, waardoor de pijn wat draagbaarder is.

Blessure?
Als de spierpijn langer dan vier dagen aan blijft houden of het wordt niet minder, dan zou er sprake kunnen zijn van een blessure. Na vier dagen aanhoudende pijn is het verstandig hulp in te schakelen van een professional. Voor deze vier dagen moet het lichaam de beschadigingen en afvalstoffen zelf verwerken en oplossen. Een fysiotherapeut kan de aangewezen persoon zijn om u van advies en eventuele behandeling te voorzien.

Het spreekwoord luidt: ‘Wie mooi wil zijn moet pijnlijden’. Lekker blijven sporten en neem de spierpijn voor lief want uiteindelijk kom je er beter uit!

Inge van den Berg
Fysiotherapeut

Saffierborch 12, 5241 LN Rosmalen Dorpsstraat 52D, 5241 ED Rosmalen

Wij zijn bereikbaar op